Указ про розпуск Парламенту конституційний: рішення КСУ

Конституційний Суд України прийняв Рішення № 6-р / 2019 у справі за конституційним поданням 62 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента “Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів” від 21 травня 2019 року № 303 / 2019.

Даним Рішенням КСУ визнав таким, що відповідає Конституції (є конституційним) Указ Президента України “Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів”.

КСУ, вирішуючи порушені в конституційному поданні питання, виходив з того, що Верховна Рада України (VII скликання) 21 лютого 2014 року внесла зміни до Конституції. Зокрема, змінила редакцію статті 83, доповнила її положеннями про коаліцію депутатських фракцій у Верховній Раді, і редакцію статті 90, наділивши Президента правом достроково припиняти повноваження ВРУ в разі невиконання вимог статті 83 Конституції про формування коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді.

Разом з тим, відзначається в Рішенні КСУ, Верховна Рада (VIII скликання), обрана на позачергових виборах 26 жовтня 2014 року, протягом строку своїх повноважень не відновила в Регламенті Верховної Ради правове регулювання питання припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді, з яким пов’язується початок перебігу місячного терміну формування нової коаліції депутатських фракцій і конституційне право Президента достроково припинити повноваження парламенту, якщо така коаліція депутатських фракцій не сформована.

Внаслідок цього виник конституційний конфлікт між Президентом і Верховною Радою щодо підстав дострокового припинення повноважень, який не має правового дозволу, оскільки Основний Закон України не визначає порядку припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді, а Регламент ВР, всупереч вимогам статті 83 Конституції, не передбачає порядок припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України.

У той же час носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (частина друга статті 5 Конституції). Це основне положення конкретизується приписом статті 69 Конституції про те, що народне волевиявлення здійснюється через вибори.

Суд констатував, що рішення конституційного конфлікту народом шляхом проведення позачергових виборів до Верховної Ради України відповідає вимогам частини другої статті 5 Конституції.

Рішення Конституційного Суду України є обов’язковим, остаточним і не може бути оскаржене.

У голосуванні брали участь 16 суддів Конституційного Суду України.

Судді Н. Мельник та С. Сас висловили окремі думки щодо зазначеного Рішення.

Зокрема, суддя Н. Мельник не погодився з Рішенням, оскільки, на його думку, Указ слід визнати неконституційним. Суддя С. Сас вказав, що Указ базується на необ’єктивної інформації, зазначеної в пояснювальній записці до проекту Указу, що свідчить про відсутність об’єктивного обґрунтування і конституційних підстав для дострокового припинення повноважень Верховної Ради України восьмого скликання.

Представник Президента України в Конституційному Суді Федір Веніславський прокоментував вказане Рішення КСУ так: “При підготовці Указу Президента про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України юридична правота всіх положень була вивірена максимально ретельно і сумнівів щодо неконституційності Указу в цілому або окремих його положень у нас не було. І Конституційний Суд своїм рішенням лише підтвердив обгрунтованість нашої юридичної позиції “.

Таким чином, зазначив Федір Веніславський, позачергові вибори до Верховної Ради відбудуться 21 липня, як і зазначено в Указі Президента. Виборчий процес триває.

http://jurliga.ligazakon.ua/news/2019/6/21/187113.htm