12 вересня, нардепи прийняли Закон (проект № 1082) про режим спільного транзиту та впровадженні національної електронної транзитної системи.
Законопроектом встановлюється:
– основні принципи організації і здійснення загального режиму транзиту товарів через митну територію України;
– порядок і умови переміщення таких товарів митною територією України в режимі спільного транзиту;
– здійснення митних формальностей;
– застосування механізму гарантування сплати митного боргу;
– застосування спеціальних транзитних спрощень та інші особливості здійснення операцій режиму спільного транзиту.
Згідно з документом суб’єкт режиму має право обрати митний режим, у який він бажає помістити товари.
У разі переміщення товарів транзитом суб’єкт режиму має право:
– помістити товари у митний режим транзиту згідно з Митним кодексом;
– або помістити товари в режим спільного транзиту, як різновид митного режиму транзиту.
Цей Закон не поширюється на переміщення міжнародних поштових відправлень, які перевозяться відповідно до вимог актів Всесвітнього поштового союзу, а також на переміщення окремих видів товарів, щодо яких встановлено заборони щодо їх переміщення через митну територію України.
Товари вважаються випущеними в режим спільного транзиту по завершенню митного оформлення митної декларації. В режим спільного транзиту можуть бути випущені лише товари, щодо яких застосовані засоби забезпечення ідентифікації.
Після випуску товарів у режим спільного транзиту митниця відправлення повідомляє митницю призначення, а також суб’єкта режиму про таку операцію у порядку, визначеному Мінфіном. Таке повідомлення грунтується на відомостях, заявлених в митної декларації на приміщення товарів у режим спільного транзиту.
Мета законопроекту № 1082 – імплементація в законодавство України положень таких Конвенцій від 20 травня 1987 року:
– Конвенції про процедуру спільного транзиту;
– Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами.
Це здійснюється у відповідності з зобов’язаннями України, закріпленими Угодою про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством по атомній енергії та їх державами-членами, з іншого боку.
Як зазначено в пояснювальній записці, відповідно до статті 15а Конвенції про процедуру спільного транзиту будь-яка третя країна може стати Договірною стороною цієї Конвенції, якщо вона запрошена депозитарієм Конвенції за рішенням Об’єднаного комітету, відповідального за адміністрування цієї Конвенції та забезпечення її належного виконання.
Згідно з позицією боку ЄС для отримання запрошення до Конвенції про процедуру спільного транзиту Україна повинна довести можливість виконувати її умови, зокрема, використовуючи в односторонньому порядку до одного року національний модуль Нової комп’ютеризованої транзитної системи, яка використовується договірними сторонами Конвенції.
Крім того, законопроект № 1082 тісно пов’язаний з законопроектом № 1048 щодо деяких питань функціонування авторизованих економічних операторів, який нардепи прийняли за основу на ранковому засіданні 12 вересня 2019 року.
Проектом пропонується ввести інститут авторизованих економічних операторів (АЭО) – підприємств, яким органами доходів і зборів надана авторизація і відповідні преференції.
Аналогічний інститут функціонує в ЄС, тому можливе їх подальше взаємне визнання, що передбачено статтею 80 Угоди про асоціацію з ЄС.