Кабмін хоче легалізувати гральний бізнес

В Україні можуть легалізувати гральний бізнес. Це має забезпечити захист прав і законних інтересів громадян, сприяти залученню інвестицій в Україну та додаткових надходжень до держбюджету.

Відповідний урядовий законопроект № 2285 “Про державне регулювання діяльності у сфері організації і проведення азартних ігор” був зареєстрований у Парламенті 17 жовтня 2019 року, а 23 жовтня направлено на розгляд Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики.

Законопроектом вводиться комплексне регулювання ринку азартних ігор в Україні:

– впроваджується система ліцензування діяльності у сфері азартних ігор з диференційованим розміром плати за ліцензії в залежності від виду азартної гри, кількості ігрового обладнання та розташування грального закладу;

– встановлюються жорсткі вимоги до фінансового стану організаторів азартних ігор для гарантування виплат виграшів;

– встановлюються спеціальні вимоги щодо відповідності грального обладнання та програмного забезпечення, що використовується для проведення азартних ігор, загальноприйнятим міжнародним стандартам;

– створюються засади для запровадження обмежень щодо діяльності не зареєстрованих в Україні операторів, що не мають відповідної ліцензії;

– встановлюються вимоги до ідентифікації гравців (щодо неучасті неповнолітніх осіб) і жорсткі фінансові санкції за невиконання таких вимог;

– запроваджується принцип “відповідальної гри” (створюються механізми боротьби з ігровою залежністю (лудоманією));

– встановлюються обмеження щодо місця проведення азартних ігор і пропонуються зміни в Закон “Про рекламу”, які вводять обмеження щодо реклами азартних ігор;

– посилюється фінансова, адміністративна та кримінальна відповідальність за порушення законодавства у сфері грального бізнесу і т. п.

На території України хочуть дозволити організовувати і проводити виключно такі види діяльності у сфері організації і проведення азартних ігор:

  • – організація та проведення азартних ігор казино, в тому числі через Інтернет;
  • – організація та проведення букмекерської діяльності в букмекерських пунктах і через Інтернет;
  • – організація і проведення ігор у залах гральних автоматів;
  • – випуск і проведення лотерей;
  • – організація та проведення азартних ігор в покер в покерних клубах і через Інтернет.
  • Автори проекту пропонують не вважати азартною грою яку-небудь гру, в якій відсутня принаймні один з наступних ознак:
  • – наявність ставки;
  • – наявність виграшу (призу);
  • – виграш (приз) повністю або частково залежить від випадковості.

Організатором азартних ігор зможе бути виключно юридична особа:

– створене у формі господарського товариства, що створено та здійснює діяльність на території України, основним видом діяльності якого є організація і проведення азартних ігор;

– розмір статутного (складеного) капіталу якого сформовано в повному розмірі та дорівнює чи перевищує суму 30 млн грн, у тому числі на момент подання заяви про отримання ліцензії;

– статутний (складений) капітал якого сформований виключно грошовими коштами. Статутний (складений) капітал не може бути сформований бюджетними коштами (крім випадку формування статутного (складеного) капіталу державним організатором азартних ігор) або коштами, залученими в кредит або під заставу. Не допускається формування статутного капіталу за рахунок коштів, джерела походження яких неможливо підтвердити відповідними документами;

– керівники і головний бухгалтер якого не мають незнятої або непогашеної судимості за корисливі злочини і за злочини у сфері господарської та службової діяльності, а також не позбавлені права займати певні посади або займатися певною господарською діяльністю;

– головний бухгалтер якого або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку і звітності, має вищу економічну освіту не нижче ступеня бакалавра і стаж роботи на посаді бухгалтера не менше 3 років;

– не має у складі своїх учасників (акціонерів), органів місцевого самоврядування або юридичних осіб, які внесені до реєстру неприбуткових організацій та установ.

Передбачено, що регулювання у сфері азартних ігор буде здійснюватися державним колегіальним органом, діяльність якого спрямовується і координується Урядом (Уповноважений орган). До компетенції Уповноваженого органу віднесено ліцензування організаторів азартних ігор, ведення відповідних реєстрів, встановлення вимог щодо сертифікації відповідної грального обладнання та програмного забезпечення, організацію та здійснення державного контролю за організацією та проведенням азартних ігор, проведення електронних аукціонів ліцензій у сфері азартних ігор і т. п.

Запропоновано запровадити систему онлайн-моніторингу (що дозволить здійснювати державний контроль за діяльністю організаторів азартних ігор шляхом отримання даних від грального обладнання та програмного забезпечення організаторів азартних ігор, які підключені до єдиної системи).

Передбачено встановити концепцію єдиного оператора лотерей: єдиний оператор лотерей та розмір плати за ліцензію будуть визначатися за результатами проведення електронного аукціону; для участі в аукціоні встановлюються жорсткі кваліфікаційні вимоги до оператора.

У законопроекті встановлюється принцип обмеженої кількості ліцензій у сфері азартних ігор, розмір плати за такі ліцензії визначається за результатами електронних аукціонів. Для участі в аукціоні організатори азартних ігор зобов’язані відповідати кваліфікаційним та фінансовим вимогам, прописаним в законопроекті.

Встановлюються спеціальні ігрові зони для здійснення діяльності казино і залів гральних автоматів. Для розміщення казино спеціальною ігровою зоною є території готелів категорії “п’ять зірок, для розміщення залів гральних автоматів спеціальною ігровою зоною є території готелів категорії від трьох до п’яти” зірок.

У державному бюджеті щороку передбачаються витрати на додаткове фінансування медицини, спорту і культури. Для цих цілей у складі спеціального фонду держбюджету заплановано створити Фонд підтримки медицини, спорту і культури. Дохідну частину цього Фонду будуть формувати за рахунок ліцензійних платежів у сфері азартних ігор.

Профільний комітет рекомендував ВР включити цей законопроект до порядку денного другої сесії дев’ятого скликання.

Головне науково-експертне управління надало наступний висновок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно направити на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій.