Антирейдерський закон: плюси і мінуси

2 листопада 2019 року набув чинності Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності”, основною метою якого є надання додаткових гарантій для захисту права власності в Україні.

Законом введено цілий ряд змін, зокрема, до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Цивільний кодекс України, закони України “Про нотаріат”, “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”, “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” та “Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю”.

Необхідність внесення цих змін зумовлена наявністю тих чи інших прогалин у законодавстві про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та корпоративні права, що послужило сприятливими умовами для існування так званого рейдерства (придбання контролю за відповідними активами протиправним чином).

Основні новели Закону

Припинення діяльності акредитованих суб’єктів

Так звані акредитовані суб’єкти – це в більшості випадків комунальні підприємства, які могли проводити операції з реєстрації майнових прав. Практика показала недоцільність подальшого використання інституту акредитованих суб’єктів державної реєстрації, оскільки значна їх кількість брало активну участь у сумнівних або взагалі злочинних реєстраційних діях. Саме через них проходило велика кількість рейдерських захоплень шляхом протиправної реєстрації нерухомості, земельних ділянок або корпоративних прав. Як наслідок – Законом звужено коло суб’єктів, наділених повноваженням здійснювати державну реєстрацію прав.

Реєстрація за місцем знаходження майна

Раніше законодавство передбачало можливість проведення реєстраційних дій незалежно від територіального розташування нерухомого майна. Це в значній мірі розширювало можливості рейдерів для пошуку “лояльних” реєстраторів, які б погодилися зробити протиправну реєстрацію речових прав.

Великою перевагою даного нововведення є те, що воно виключає можливість здійснювати рейдерські захоплення за допомогою одного “чорного” реєстратора по всій території України.

Але варто зазначити, що впровадження територіального принципу реєстрації викличе певні незручності і для законослухняних громадян, що мають нерухомість в інших містах. Їм доведеться витрачати більше часу і грошей для проведення реєстрації такої нерухомості.

Одночасне здійснення нотаріальної дії і державної реєстрації прав

Дуже часто рейдерські захоплення корпоративних прав здійснювалися шляхом надання держреєстратору підроблених документів про перехід частки в статутному капіталі. Основною метою нововведення є усунення схеми рейдерства з передачі документів через ланцюжок з декількох реєстраторів, коли протиправні реєстраційні дії здійснюються в останню чергу, але порушення порядку відбувалися на перших етапах (що в значній мірі ускладнювало оскарження такої реєстрації). Реалізувати цю схему буде неможливо, якщо робити запис в реєстрі відразу після нотаріального посвідчення.

Тепер потрібно нотаріальне посвідчення підписів учасників юрособи на установчих документах та рішення загальних зборів при внесенні змін до відомостей про таку юридичну особу. Зокрема, нотаріусів зобов’яжуть використовувати спеціальні бланки для нотаріальних документів. Однак це правило не поширюється на держреєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, які вносяться на підставі документів, створених на порталі електронних сервісів та підписаних з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри (кваліфікована електронний підпис і печатка).

Так, Закон передбачає, що державна реєстрація корпоративних прав в результаті вчинення нотаріальної дії проводиться одночасно з вчиненням такої нотаріальної дії. Однак варто зазначити, що дане нововведення не стосується акціонерних товариств, товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю.

Разом з тим уповноважені держреєстратори і нотаріуси повинні будуть встановлювати громадянську і правову дієздатність фізичних і юридичних осіб.

Багатофакторна аутентифікація для державних реєстраторів

З набранням чинності Закону доступ реєстратора до Державного реєстру речових прав буде здійснюватися шляхом багатофакторної аутентифікації, порядок якої буде визначатися Кабміном. Як правило, багатофакторна аутентифікація здійснюється за допомогою захищених механізмів двох або більше типів (наприклад, застосування для аутентифікації пароля разом з апаратним засобом захисту інформації (токеном)).

Негайне повідомлення власників про всі реєстраційні дії з їх нерухомістю

Держреєстраторів зобов’яжуть невідкладно повідомляти власників, обтяжувачів і користувачів нерухомості, щодо якої подано / отримано заяву на проведення реєстраційних дій (порядок повідомлення буде визначатися Кабміном).

Своєчасне повідомлення власників майна про те, що з їх майном проводяться підозрілі реєстраційні дії на користь третіх осіб, має стати ефективним інструментом протидії рейдерським атакам. Тепер власник майна зможе отримати наступну інформацію про рейдерів: тип заяви, його реєстраційний номер, дата і час подачі, прізвище, ім’я та (за наявності) по батькові заявника. Це дозволить власникам нерухомого майна в найкоротший термін вжити всіх можливих заходів для того, щоб захистити свої права.

Можливість призупинення реєстраційної дії на підставі заяви власника об’єкта нерухомого майна

Поряд з тим, що власників негайно будуть повідомляти про будь-яких незаконних реєстраційні дії, які проводяться з їх майном, введений механізм, що дозволяє особам, які дізналися про проведення незаконних (на їхню думку) реєстраційних дій щодо належного їм нерухомого майна, подати заяву про заборону вчинення таких дій на термін до 10 робочих днів. Це дасть власнику можливість звернутися до суду, щоб захистити своє майно від незаконних посягань.

Обов’язковість використання реєстратором даних з публічних реєстрів

Держреєстраторів зобов’яжуть перевіряти інформацію в публічних реєстрах при проведенні реєстраційних дій. Таке нововведення унеможливить реєстрацію прав на підставі підробленого судового рішення, що не внесеного до Єдиного державного реєстру судових рішень, що до недавнього часу було поширеною рейдерською схемою.

Так, Законом запропоновано автоматизувати інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром судових рішень і Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. На практиці це дозволить проводити реєстраційні дії відразу після публікації судового рішення в реєстрі і незалежно від того, чи звернеться до реєстратора сторона у справі для проведення такої реєстрації.

Жорсткість відповідальності за порушення реєстраційних процедур

Ключовим заходом щодо захисту від неправомірних дій стане збільшення фінансового покарання за порушення порядку проведення реєстрації до рівня 400 – 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (далі – НМДГ).

Такі штрафи накладатимуться за порушення термінів відносно проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, вимагання документів, не передбачених законом, і за інші порушення порядку держреєстрації. Раніше штраф за аналогічні порушення становив від 200 до 400 НМДГ.

Якщо держреєстратор зробить аналогічне правопорушення вдруге (за період одного року), то штраф становитиме вже від 500 до 1 тис. НМДГ.

Проведення державної реєстрації запису про зміну учасника тим же нотаріус, який посвідчує угоду

Суть змін полягає в тому, що державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії повинно бути тим же нотаріусом, що вчинила відповідне нотаріальну дію.

Зокрема, передбачено, що у разі припинення нотаріусом нотаріальної діяльності передача заяв на проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, до іншого здійснюється за наказом відповідного територіального органу Міністерства юстиції України. Це правило аналогічним чином стосується і нотаріальних дій з нерухомим майном і об’єктами незавершеного будівництва.

Введення обов’язковість нотаріального посвідчення договорів про відчуження корпоративних прав

Нагальною потребою є запровадження обов’язковості нотаріального посвідчення договорів про відчуження корпоративних прав, оскільки без цього практично неможливо призупинити обіг підроблених документів на майно.

Обов’язкова перевірка довіреності

Важливим нововведенням є обов’язковість перевірки змісту довіреності представника юридичної або фізичної особи, що надається для проведення реєстраційної дії. Були поширені випадки, коли повноваження, які надавалися представнику за дорученням, не збігалися з реєстраційним дією. А перевірити, чи дійсна довіреність, тепер можна завдяки Єдиного реєстру довіреностей.

ВИСНОВОК:

Проаналізувавши основні положення антирейдерського закону, можна зробити висновок, що після вступу в силу переважна більшість рейдерських схем стане неможливим, а у власників майна і бізнесу буде набагато більше можливостей захиститися від незаконних дій з боку третіх осіб. Крім того, новий і більш якісний рівень захисту права власності в значній мірі поліпшить інвестиційний клімат в Україні.

Закон усуває велику кількість юридичних прогалин, які дозволяли майже безперешкодно здійснювати рейдерські захоплення протягом багатьох років. Так, статистика показує, що за останні сім років було реалізовано більше 3000 рейдерських захоплень.

Варто відзначити, що деякі положення Закону можуть ускладнити проведення реєстраційних дій не тільки для рейдерів, а й для законослухняних громадян, які бажають зареєструвати майно, придбане ними правомірним чином.

Однак, незважаючи на ті чи інші недоліки, на мою думку, прийняття цього Закону сприятиме більш ефективному захисту права власності та протидії рейдерським атакам.